Cate ore pe zi studiati?
2, 4, 8 sau 12 ore?
Cat timp este necesar? Cat ar trebui sa studiati zilnic?
Exista posibilitatea sa studiati prea mult?
Exita un numar optim de ore pentru studiu?
Ce spun specialistii?
Cei mai mari artisti ai secolului al XX-lea au impartasit parerile lor referitoare la aceste intrebari. Am citit odata un interviu cu Rubinstein, in care a declarat ca nimeni nu ar trebui sa studieze mai mult de 4 ore pe zi, explicand ca, daca ai nevoie de mai mult, cel mai probabil nu studiezi corect.
Alti mari artisti au avut pareri similare. Violonistul Nathan Milstein l-ar fi intrebat o data pe profesorul sau Leopold Auer cate ore pe zi ar trebui sa studieze. Raspunsul lui Auer a fost: "Daca studiezi cu degetele niciun numar de ore nu este suficient”, ”Daca studiezi cu capul, doua ore sunt de ajuns”.
Haifetz a afirmat de asemenea, ca el niciodata nu a crezut in studiul indelungat si ca practica excesiva este la fel de nociva ca cea insuficienta. El a sustinut ca studiaza, in medie, 3 ore pe zi, exceptand duminicile. Acest lucru nu este o idee rea – unul dintre profesorii acestuia, Donald Weilerstein, i-a recomandat odata, sa aleaga 24 de ore pe saptamana in care nu are voie sa atinga instrumentul.
Ce spun psihologii?
Cand vine vorba de expertiza psihologul Dr. K. Anders Ericsson este probabil cel mai bun expert in performanta din lume. Cercetarea sa se bazeaza pe regula de ”10 ani” si ”10.000 de ore” care sugereaza ca este nevoie de cel putin 10 ani si/sau 10.000 de ore de studiu deliberat pentru a ajunge la un nivel de performanta ridicat (expert) in orice domeniu, iar in cazul muzicienilor este nevoie de aproape 25 de ani pentru a ajunge la nivelul elitei internationale. Cu alte cuvinte, secretul este nu cat studiezi ci cum studiezi pentru a atinge un anumit nivel de performanta!
Studiul lipsit de ratiune
Ai ascultat vreodata pe cineva studiind? De fapt, te-ai ascultat vreodata pe tine studiind? Inregistreaza-te cand studiezi timp de o ora, plimba-te pe langa sala de studiu a unei scoli si trage cu urechea la colegii tai sau cere-le acestora sa pretinda ca sunt acasa si urmareste-i cum studiaza. Ce ai observat?
Vei observa ca majoritatea elevilor studiaza mecanic (fara ratiune), fie repeta pur si simplu (repeta un pasaj de 10 ori sau aceeasi piesa timp de jumatate de ora) sau studiaza pe pilot automat (se intampla acest lucru atunci cand, cantam un fragment pana auzim ceva care nu ne place, ne oprim, repetam acel fragment pana suna mai bine, si ne rezumam la a canta in continuare acel fragment pana iar auzim ceva de care nu suntem multumiti, moment in care vom relua tot acest proces).
Exista trei probleme majore ale studiului fara ratiune.
1. Este o pierdere de timp.
De ce? Pentru ca, invatarea productiva nu se produce atunci cand studiezi in acest mod. Astfel, putem repeta o piesa ore, zile, saptamani si tot vei avea senzatia ca nu ai progresat foarte mult. Chiar mai rau, tu de fapt, creezi singur un gol studiind in acest fel, deoarece ceea ce face aceasta metoda este sa consolideze obiceiuri si erori nedorite, literalmente te va face mult mai vulnerabil la greseli in viitor. Acest lucru va face mult mai dificila corectarea acestor obiceiuri in viitor, astfel ca tu de fapt vei studia mai mult timp in viitor pentru a elimina aceste obiceiuri si tendinte gresite. Am lucrat odata cu un profesor de tobe care ne spunea ca ”Nu trebuie sa studiezi perfect, trebuie sa studiezi permanent”.
2. Te face mai putin increzator.
In plus, acest tip de studiu te face sa-ti pierzi increderea in fortele proprii, deoarece o parte din tine realizeaza ca tu nu stii cu adevarat cum sa ai constant rezultatele pe care le doresti. Chiar daca tu ai o rata destul de ridicata de succes la cele mai dificile fragmente (pasaje) folosind acest studiu si realizezi ca poti sa reusesti 3 sau 4 la fiecare cinci incercari, increderea ta nu va creste prea mult. Increderea reala, pe scena, presupune (a) sa fii capabil sa reusesti 10 din fiecare 10 incercari, (b) sa stii ca aceasta nu este o coincidenta si ca tu poti sa executi corect la cerere, si cel mai important (c) sa stii sigur cand ai reusit sau cand ai ratat, ex. sa stii exact ce trebuie sa faci din punct de vedere tehnic pentru a canta corect de fiecare data.
Este posibil sa nu fii capabil sa canti perfect de prima data, dar pentru aceasta exita repetitia (studiul) – sa consolidezi obiceiurile corecte pana cand acestea devin mai puternice decat obiceiurile rele. Este putin asemanator cu incercarea de a realiza (creste) un gazon frumos. In loc sa duci o lupta fara sfarsit impotriva daunatorilor (buruienilor), mai bine iti petreci timpul incercand sa cultivi iarba, astfel ca, dupa un timp, iarba va elimina buruienile.
Si aici vine partea importanta. Avem tendinta de a studia mecanic (automat, inconstient), si apoi terminam prin a studia in mod constient – nu este o formula nemaipomenita de succes. Retineti din acest articol ca aveti tendinta sa treceti in emisfera stanga hiper-analitica a creierului atunci cand urcati pe scena. Ei bine, daca cea mai mare parte a studiului s-a facut mecanic, este foarte dificil sa canti perfect, la cerere, piesele. Atunci cand creierul tau intra automat (dintr-odata) in starea full constienta, te sperii, deoarece tu nu stii ce instructiuni sa-i dai acestuia.
3. Este dificil si plictisitor.
Studiu fara ratiune (mecanic) este o corvoada. Muzica poate fi una dintre activitatile de baza unde obiectivele studiate sunt masurate in unitati de timp. Cu totii am avut profesori care ne spuneau sa mergem acasa si sa studiem (sa repetam) un anumit pasaj de x ori, sau sa studiem x ore, nu-i asa? Ceea ce avem cu adevarat nevoie se refera la explicarea clara a rezultatelor (obiectivelor) – cum ar fi, studiaza acest pasaj pana cand suna ca X, sau studiaza acest pasaj pana cand iti dai seama cum sa faceti sa sune ca Y.
La urma urmei, nu conteaza cu adevarat cat timp petreci studiind un anumit lucru, conteaza doar stii cum sa ajungi la rezultatele dorite si sa poti sa faci asta constant, la cerere.
Studiul deliberat
Deci, ce este studiul deliberat sau constient? Studiul deliberat este o activitate sistematica si foarte bine structurata, sau cu alte cuvinte, este o activitate stiintifica. In loc de o activitate absurda (plictisitoare) si eronata, aceasta este un proces activ si experimental, cu obiective si ipoteze clare. Violonistul Paul Kantor a spus odata ca, sala de studiu poate fi asemanata cu un laborator, unde cineva poate canta liber diferite idei, fie muzicale sau tehnice, pentru a identifica ce combinatie de ingrediente conduce la rezultatele asteptate (tintite).
Studiul deliberat este adesea lent si implica repetarea unei anumite sectiuni mici din repertoriu vostru in loc de cantatul propriu-zis (direct) (de exemplu, studiul doar al notei de deschidere a solo-ului vostru, pentru a va asigura ca aceasta ”vorbeste” exact asa cum doriti, in loc de a canta intreaga fraza de deschidere).
Studiul deliberat implica monitorizarea performantei cuiva (in timp real, dar si prin inregistrari), cautand continuu modalidati noi de a progresa. Aceasta inseamna sa asculti intr-adevar ce se intampla, astfel incat sa va dati seama exact de ceea ce nu a mers bine.
Cate ore pe zi ar trebui sa studiezi?
Va veti da seama ca studiul deliberat este foarte solicitant, avand in vedere cantitatea imensa de energie necesara pentru a capta atentia totala pe toata durata acestuia. Studiul mai lung de o ora poate fi, la un moment dat, ineficient si chiar fara posibile trairi sau emotii. Chiar si persoanele cele mai dedicate, considera ca este dificil sa studiezi mai mult de patru ore pe zi.
Solutii pentru un studiu mai eficient
Durata. Studiati in sesiuni limitate ca durata, astfel incat sa va puteti pastra concentrarea. Acestea pot fi scurte (10-20 de minute pentru elevii mai mici) sau mai lungi (45-60 de minute pentru adulti).
Calendarul. Monitorizati perioadele din timpul zilei cand tindeti sa aveti mai multa energie. Acestea poate fi dimineata devreme sau inainte de pranz etc. Incercati sa studiati in timpul acestor perioade natural productive, deoarece doar atunci puteti, cel mai bine, sa va concentrati si sa ganditi clar.
Obiectivele. Incercati sa folositi caietul de studiu. Tineti evidenta obiectivelor de studiu si a lucrurilor pe care le descoperiti in timpul sesiunilor de studiu. Cheia este sa intrii in ”zona” in care studiul trebuie sa fie motivat constant pentru a avea claritatea intentiei. Cu alte cuvinte, sa ai o idee clara a sunetului pe care vreti sa-l obtineti, a frazelor (fragmentelor, efectelor) particulare pe care v-ar placea sa le incercati sau a articulatiilor specifice, intonatiilor etc. pe care doriti sa fiti in stare sa le executati in mod constant. Cand descifrezi (intelegi) ceva, noteaza-ti. Eu asa am studiat mai atent, am inceput sa invat multe lucruri in timpul sesiunilor de studiu, astfel incat, daca nu as fi notat totul, as fi uitat.
Mai istet (inteligent), nu mai greu. Uneori, daca un anumit pasaj nu va iese asa cum doriti, inseamna ca trebuie sa studiati mai mult. De asemenea, exista, insa, momente cand nu trebuie sa studiem din greu, ci avem nevoie de o strategie sau tehnica total diferita. Atunci am realizat ca trebuie sa existe un mod mai inteligent, mai eficient care sa ma ajute sa-mi ating scopul. In loc sa ma incapatanez sa folosesc o strategie sau tehnica care la mine nu functioneaza, mi-am impus sa nu mai studiez deloc aceasta sectiune. Am incercat, timp de o zi sau cam asa ceva, sa gandesc diferite solutii pentru a rezolva aceasta problema si am notat ideile care mi-au trecut prin minte. Cand am simtit ca am gasit unele solutii promitatoare, am inceput sa experimentez. In cele din urma am gasit o metoda la care am lucrat toata saptamana urmatoare.
Model de prezolvare a problemei. Luati in considerare acest model general de rezolvare a problemelor, structurat in 6 etape (adaptat dupa variant on-line diferite procese de prezolvare a problemelor):
- Definiti problema (cum vreau sa sune aceasta nota/fraza?)
- Analizati problema (care este motivul pentru care aceasta suna asa?)
- Identificati posibilele solutii (ce pot sa fac ca aceasta sa sune mai aproape de ceea ce-mi doresc?)
- Examinati posibilele solutii ca sa puteti sa o selectati pe cea mai eficienta (ce trucuri par sa functioneze cel mai bine?)
- Aplicati cele mai bune solutii (faceti permanent aceste schimbari)
- Monitorizati solutiile (aceste schimbari continua sa aiba rezultatele pe care le doresc?).
Sau mai simplu, incearcati acest model:
- Alegeti o tinta
- Atingeti-o
- Evaluati golul dintre obiectiv si indeplinirea lui
- Intorceti-va la primul pas.
Nu conteaza daca este vorba despre o tehnica de perfectionare sau experimentarea diferitelor idei muzicale. Orice model care incurajeaza gandirea inteligenta, mai sistematica, gandirea activa si care impune obiective clare va v-a ajuta sa diminuati timpul pierdut si studiul ineficient.
La urma urmei, cine vrea sa-si petreaca toata ziua studiind?