Se spune ca legendarii pianisti Rubinstein şi Horowitz urau practica. Lui Rubinstein pur şi simplu nu-i placea sa exerseze ore in sir, in timp ce se presupune ca Horowitz se temea ca practica pe alte piane in afara de propriul pian ar afecta in mod negativ atingerea lui.
Solutia lor? O doza buna de practica mentala.
Desi multi dintre noi nu pot fi niciodata legende, practica mentala este un lucru de care toti muzicienii - si nu numai - pot beneficia, indiferent de nivelul lor de calificare.
Se apropie un concert si nu esti pregatit si esti prea obosit ca sa repeti (exersezi)?
Vreti sa repetati dar nu puteti din cauza vreunei raceli puternice? Sala de repetitii este plina? Instrumentul este in vestiar? Este prea devreme sau prea tarziu pentru a repeta? Mai sunt doar 15 minute, asa ca nu merita sa scoateti intrumentul din cutie (husa), sa cautati o sala de repetitii, sa-l acordati? ca apoi dupa doar cateva minute sa renuntati?
Va suna cunoscut?
Bineinteles, dar doar imaginandu-va cantand nu poate fi acelasi lucru ca adevarata practica (repetitie) nu-i asa?
Aveti dreptate. Nu este acelasi lucru, dar de la antrenamentele sportivilor noi stim ca persoanele cu performante mari in domeniile in care activeaza tind sa se angajeze in repetitii mentale mai sistematice si de durata decat persoanele mai putin cunoscute (care au mai putin succes). Da, recunosc ca exista unele diferente intre sportivi si muzicieni, dar nu atat de multe cum ati crede, mai ales atunci cand este vorba de aspectul mental al performantei.
Mai mult, cercetatorii au dovezi neurologice si fiziologice care sa sustina faptul ca unii sportivi renumiti, cum ar fi baschetbalistul Larry Bird, scafandrul olimpic Greg Louganis si jucatorul de golf Tiger Woods recunosc ca practica mentala produce schimbari si imbunatatiri reale in performanta.
In cadrul unui studiu, participantii care au exersat mental, doua ore pe zi, o secventa pe o chitara imaginara au avut aceleasi modificari neurologice (si scaderea greselilor) la fel ca participantii care au practicat fizic acelasi pasaj pe un pian real. Unii au sugerat ca practica mentala activeaza aceleasi regiuni ale creierului ca practica fizica, si poate duce chiar la aceleasi schimbari in structura neuronala si conectivitatea sinaptica.
Cu alte cuvinte, exista dovezi ca practica mentala (daca este facuta corect) poate face cu adevarat o diferenta in performanta dumneavoastra.
Tainele practicii efective mintale
Literatura psihologica referitoare la repetitia mentala sugereaza ca aceasta practica trebuie sa aiba doua caracteristici importante, si anume practica mentala trebuie sa fie sistematica si constienta (vie, intensa). Cu alte cuvinte, practica mentala nu este acelasi lucru ca visarea cu ochii deschisi sau ca practicarea pe pilot automat, care nu este de foarte mare ajutor. Pentru a fi eficienta, ea trebuie sa fie structurata la fel ca practica actuala, cu auto-evaluarea, rezolvarea problemelor si corectarea greselilor.
Sfaturi privind repetitia mintala
1. Calmati-va. Inchideti ochii. Concentrati-va un minut pe respiratia voastra. Trageti puternic aer pe nas si apoi expirati-l incet pe gura. Apoi faceti o scanare a intregului corp: verificati capul si muschii fetei, maxilarul, gatul, umerii, inchieturile, mainile, spatele, coapsele, tendoanele de la genuchi, gambele, chiar si degetele de la picioare. Eliberati-va de orice tensiune.
2. Extindeti-va concentrarea. Aceasta se poate face asupra oricarui lucru – instrumentului din camera de lucru sau a unui perete. Priviti-l in minte (Priviti-l cu ochii mintii). La inceput, e posibil sa nu aveti multe detalii, sau sa intampinati probleme in a le aduce in centrul atentiei. Este in regula, scopul vostru este de a lua ceva mic, de a-l face mai vizibil (intens, viu) si de a-i creste intensitatea in restul mediului imaginar. Astfel veti avea o practica mai buna.
3. Incalzirea. Imaginati-va cantand (game / arpegii) sau facand incalzirea cu o piesa usoara. Va puteti auzi? Exact asa suna? Ce simtiti? Va puteti simti degetele, bratele, umerii, plamanii, gatul etc.? Vedeti cat de real puteti sa va amintiti elementele kinestezice implicate in interpretarea instrumentului vostru?
4. Imaginatia. Vezi, simti si te auzi cantand. Concentrati-va asupra mecanismelor care produc sunetele si efectele pe care le doriti, ca si cum muzica ajunge in mintea voastra nota cu nota, fraza cu fraza. Continuati "sa cantati" pana faceti o greseala sau simtiti nevoia sa corectati modul in care suna ceva.
5. Filmati-va. Cand te "auzi" sau "vezi" cantand ceva care nu-ti place cum suna apasa imediat butonul de pauza al mintii (al recorder-ului AV mental). Derulati inapoi undeva inainte de greseala. Incepeti din acest punct, inaintati incet la o viteza pe care o poti controla. Repetati acest lucru de cateva ori, asa cum ati face in practica reala, pana cand o faceti in mod corect la viteza. Nu o tineti doar deruland si incercand din nou la nesfarsit ñ asigurati-va ca ati apasat butonul de pauza, ganditi-va de ce ati gresit, apasati play, incercati din nou, si apoi treceti mai departe pana cand sunteti multumiti de calitatea interpretarii. Este important sa stiti de ce ati gresit.
6. Pastreaz-o reala. Este important sa faceti aceasta experienta cat mai intensa si reala – simtiti instrumentul sub degete / maini. Auziti sunetul, textura, volumul. Vizualizati camera si instrumentul la care cantati.
Sugestii suplimentare
Cand folositi aceasta tehnica, impartiti-o in segmente mai scurte, cum ar fi fraze sau sectiuni. Nu trebuie intotdeauna sa cantati direct (complet). Incercati sa va vizualizati in locatii diferite, purtand haine diferite in medii diferite.
Cand simtiti ca ati ajuns sa controlati practica mentala incercati sa va testati singur. Inregistrati-va cantand un pasaj (cateva masuri), analizati-va si evaluati-va performanta, apoi executati printr-o serie de repetitii mentale acel segment luand notite despre ceea ce observati.
Odata ce ati ajuns sa folositi sistematic practica mentala, aceasta devenind o rutina zilnica, sunt sigur ca va veti intreba cum ati putut exersa vreodata fara ea.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=gkngQwznwMY&feature=emb_logo